LogoCorporateCare

Welkom layout

De aanzegplicht in de praktijk

Het leek nog zo ver weg een half jaar geleden, de Wet Werk en Zekerheid. Maar het is nu toch echt een feit. Dit betekent dus ook dat de aanzegplicht in werking is getreden.

De aanzegplicht?

Voor diegene die door alle verschillende regels en wijzigingen niet meer weten wat dit nu precies inhoudt, hier nog even kort de uitleg. De aanzegplicht heeft betrekking op tijdelijke arbeidsovereenkomsten van 6 maanden of langer.

De plicht houdt in dat u als werkgever verplicht bent minimaal een maand voor het aflopen van een contract van een van uw werknemers, deze werknemer op de hoogte te stellen van wat er met het contract gaat gebeuren, wordt het verlengd of niet en zo ja, blijven de voorwaarden gelijk, of wijzigen deze?

Bent u te laat? Dan is een boete het gevolg.

In de praktijk

In de praktijk betekent dit dus dat u nu alle contracten die eind februari verlopen al in behandeling moet gaan nemen en de betreffende werknemers op de hoogte moet gaan stellen van uw voornemens.

Maak ook inzichtelijk welke tijdelijke arbeidsovereenkomsten in de loop van het jaar aflopen en wanneer deze aflopen, zodat u uw werknemers tijdig op de hoogte kunt stellen en zo dus boetes kunt voorkomen.

Wilt u meer weten over de aanzegplicht en hoe u hier als werkgever mee om dient te gaan? Neem dan contact met ons op.